Merencanakan Sumber Belajar Berbasis Keterampilan Berperspektif Islami untuk Pendidikan Keanekaragaman Hayati

Eni Setyowati

Abstract


Educators are beginning to recognize the importance and benefits of introducing pupils to biodiversity and associated issues. Generic criteria for successfully planning and developing a skills-based resource for Islamic perspective biodiversity education are described. The criteria presented here are general to be applied to any biodiversity education and they form a useful framework to construct a resource. Without such a framework there is danger that the biodiversity concept could be misrepresented.

References


Arends, R.I. Learning to Teach (Belajar untuk Mengajar). Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2008.

Bucaille, M. Sains dalam Al-Qur’an dan Injil. Yogyakarta: Balqist, 2011

Campbell & Mitchell. Biologi. Jakarta: PT Erlangga, 2004.

Daryanto. Panduan Proses Pembelajaran Kreatif & Inovatif. Jakarta: AV Publisher, 2009.

Desmita. Psikologi Perkembangan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 2008.

Elliot, P & Barker, S. Planning a Skill-Based Resource for Biodiversity Education. Journal Biological Education 34 (4): 123-127, 2000.

Herabudin. Ilmu Alamiah Dasar. Bandung: Pustaka Setia, 2010.

Jasin, M. Ilmu Alamiah Dasar. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada, 2008.

Jeffries, M.I. Biodiversity and Conservation Second Edition. New York: Routledge, 2006.

Jumin, H.B. Sains dan Teknologi dalam Islam Tinjauan Genetis dan Ekologisi. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada, 2012.

Mokoginta. Pengertian Keterampilan dan Jenisnya. http://rapendik.com/program/pengayaan-pembelajaran/keterampilan/2118-pengertian-ketrampilan-dan-jenisnya, 2012. Diakses tanggal 9 Oktober 2013.

Muhfahrotin. Meningkatkan Pemahaman Konsep Keanekaragaman Hayati melalui Implementasi Strategi Pembelajaran STAD pada Siswa SMA di Kota Metro Lampung. Jurnal Berkala Penelitian hayati Edisi Khusus: 3E (37-40), 01 Desember 200-.

Mushaf Al-Mizan. Al-Qur’an Disertai Terjemahan dan Transliterasi. Bandung: Al-Mizan Publishing House, 2007.

Neolaka, A. Kesadaran Lingkungan. Jakarta: PT Rineka Cipta, 2008.

Poedjiadi, A. Sains Teknologi Masyarakat (Pembelajaran Kontekstual Bermuatan Nilai). Bandung: Remaja Rosdakarya, 2005.

Sudrajat. Sumber Belajar untuk Mengefektifkan Pembelajaran Siswa, 2008). http://akhmadsudrajat.wordpress.com/2008/04/15/sumber-belajar-untuk-mengefektifkan-pembelajaran-siswa/diakses. Diakses tanggal 9 Oktober 2013.

Tutik, T,T. & Trianto. Pengembangan Sains dan Teknologi Berwawasan Lingkungan Perspektif Islam. Jakarta: Prestasi Pustaka, 2008.

Undang-Undang No. 5 tahun 1994 tentang Pengesahan United Nations Convention Biological Diversity (Konvensi PBB Mengenai Keanekaragaman Hayati). Jakarta: Menteri Negara Sekretaris Negara RI, 1994.

Warsita, B. Teknologi Pembelajaran Landasan & Aplikasinya. Jakarta: Rineka Cipta, 2008.

Wulandari, T. Encyclopedia Sains. Jakarta: PT Erlangga, 2008.

Yamin, M. Paradigma Pendidikan Konstruktivistik. Jakarta: Gaung Persada Press, 2008.

Zulfiani. Ilmu Pengetahuan Alam. Jakarta: Direktorat Jendral Pendidikan Islam Depag RI, 2009.


Full Text: PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Editorial Office:

Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan (FTIK), Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Tulungagung
Jl. Mayor Sujadi Timur No. 46 Tulungagung, Phone (+62) 355 321513, Faximile (+62) 355 321656
e-mail: taallum@iain-tulungagung.ac.id  /  taallumftik@gmail.com
Website: http://ejournal.iain-tulungagung.ac.id/index.php/taalum

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jurnal Ta'allum indexed by:

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ta'allum: Jurnal Pendidikan Islam (p-ISSN: 2303-1891, e-ISSN: 2549-2926) by http://ejournal.iain-tulungagung.ac.id/index.php/taalum
is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License

Creative Commons License