Pendidikan Anti Korupsi melalui Hidden Curriculum dan Pendidikan Moral

Dewi Salistina

Abstract


This article is intended to elaborate strategies in incorporating anti corruption awareness through hidden curriculum and morality education. It is of necessity to increase such kind of awareness among students so that they can avoid any action related to corruption. In this case, some practices such as good behavior, discipline, and good relationship among students-teachers are fostered in the daily activities at school. The effect is the increase of students’ honesty, responsibility, and solidarity across level of education.

References


Anam, M.S., “Mengatasi Korupsi secara Komprehensif”, www.nuantikorupsi.or.id, diakses 9 Februari 2010.

“Tafsir Tematik dan Fiqh Antikorupsi” ,www.nu-antikorupsi.or.id, diakses 9 Februari 2010.

Darmu’in (ed), Pemikiran Pendidikan Islam, Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 1999.

Maksum, Ali & Luluk Yunan Ruhendi, Paradigma Pendidikan Universal, Yogyakarta: Ircisod, 2004.

Muhaimin, Wacana Pengembangan Pendidikan Islam. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2004

Muzadi, Hasyim. “Merubah Perilaku Korup Melalui Moral Keagamaan”, www.nu-antikorupsi.or.id, diakses 9 Februari 2010.

Madany, A. Malik. “Korupsi sebagai Kejahatan terhadap Kemanusiaan dalam Perspektif Islam”, www.nu-antikorupsi.or.id, diakses pada 9 Februari 2010.

Munawwir, Ahmad Warson, Kamus Al-Munawwir Arab Indonesia, Cetakan ke-14, Surabaya: Pustaka Progressif, 1984

Nafis, M. Cholil. “Langkah Memberantas Korupsi”, www.nu-antikorupsi.or.id, diakses pada 9 Februari 2010.

Narwoko, J. Dwi & Bagong Suyanto, Sosiologi: Teks Pengantar & Terapan, Jakarta: Prenada Media, 2004.

Slamet Rahmadhi, Masalah Pendidikan di Indonesia, Cetakan I, Jakarta: CV. Miswar, 1989.

Soedijarto, Pendidikan Nasional sebagai Proses Transformasi Budaya, Cetakan I, Jakarta : Balai Pustaka, 2003.

Sukmadinata, Nana Syaodih, Landasan Psikologi Proses Pendidikan, Cetakan IV, Bandung : Rosdakarya, 2007.

Sabri, M. Alisuf, Psikologi Pendidikan, Cetakan I, Jakarta : CV Pedoman Ilmu Jaya,1996.

Tafsir, Ahmad, Ilmu Pendidikan dalam Perspektif Islam, Bandung: Remaja Rosdakarya, 1992.

Zaubaidi, Pendidikan Berbasis Masyarakat, Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2005.

http://nusantaranews.wordpress.com, diakses 13 Februari 2010


Full Text: PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Editorial Office:

Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan (FTIK), Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Tulungagung
Jl. Mayor Sujadi Timur No. 46 Tulungagung, Phone (+62) 355 321513, Faximile (+62) 355 321656
e-mail: taallum@iain-tulungagung.ac.id  /  taallumftik@gmail.com
Website: http://ejournal.iain-tulungagung.ac.id/index.php/taalum

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jurnal Ta'allum indexed by:

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ta'allum: Jurnal Pendidikan Islam (p-ISSN: 2303-1891, e-ISSN: 2549-2926) by http://ejournal.iain-tulungagung.ac.id/index.php/taalum
is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License

Creative Commons License