Konsep Pendidikan Prenatal dalam Perspektif Tafsir Al-Mishbāh Karya M. Quraish Shihab

Anwar Mujahidin, Zamzam Farrihatul Khoiriyah

Abstract


This study aims to analyze the tafseer al-Mishbāh by M. Quraish Shihab on the verses relating to the process of the human creation that has relevance to the concept of prenatal education. The approach used in this research is tafsir maudhū'i, ie tracing the verses relating to the problem under study and then described the interpretation of the verses. The data that have been collected then analyzed by the method of content analysis which analyze the interpreter's thoughts with theoretical categories so that found the main message and the context. The results of the study show that, God created the first human Adam and Eve then cultivate it into human offspring, by creating the womb. The stages of human development in the womb are ranging from nuthfah, 'alaqah, mudghah and ansya'a khalqan ākhar. The stage of ansya'a khalqan ākhar is the stage of the blowing of the spirit, the covenant of God with man, and God gives nature to man. Since that phase, children can get education. The effort to be done by parents in educating children in the prenatal period are running worship, reading and memorizing Al-Qur`a, dzikir, dialogue, follow the study of Islam (majlis ta`lim), behave well, and be consistent.

Keywords


Prenatal Education; Tafsir al-Mishbāh; Family

References


Al-Halwani, Aba Firdaus. Melahirkan Anak Saleh Kajian Psikologi dan Agama. Yogyakarta: Mitra Pustaka, 2003.

Basri, Hasan, dan Beni Ahmad Saebani. Ilmu Pendidikan Islam (Jilid 2). Bandung: Pustaka Setia, 2010.

Carr, F. Rene de, dan Marc Lehrer. Cara Baru Mendidik Anak Sejak dalam Kandungan. Diterjemahkan oleh Alwiyah Abdurrahman. Bandung: Kaifa, 1999.

Choiri, Miftakhul. “Dakwah Periode Prenatal.” Jurnal Manajemen Dakwah 2, no. 1 (2009): 77.

Djamarah, Syaiful Bahri. Pola Komunikasi Orang tua dan Anak dalam Keluarga. Jakarta: PT Rineka Cipta, 2004.

Ghofur, Saiful Amin. Mozaik Mufasir al-Qur’an dari Klasik hingga Kontemporer. Yogyakarta: Kaukaba Dipantara, 2013.

Hamzah, Rifkiawan. “Pendidikan Prenatal menurut Ibn Qayyim al-Jawziyah dan Implikasinya terhadap Perkembangan Potensi Anak, (Studi Kitab Tuhfatul Maudūd bi ahkāmil Maulūd).” UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta, 2016.

Hasbullah. Dasar-Dasar Ilmu Pendidikan. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada, 2009.

Hidayati, Wiji, dan Sri Purnami. Psikologi Perkembangan. Yogyakarta: Teras, 2008.

Iqbal, Muhammad. “Metode Penafsiran Al-Qur’an M. Quraish Shihab.” Tsaqafah 6, no. 2 (2010).

Jalaluddin. Teologi Pendidikan. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada, 2003.

Juwariyah. Dasar-dasar Pendidikan Anak dalam Al-Qur’an. Yogyakarta: Teras, 2010.

Kuntowijoyo. Islam Sebagai Ilmu, Epistemologi, Metodologi, dan Etika. Bandung: Teraju Mizan, 2004.

Mansur. Mendidik Anak Sejak dalam Kandungan, Kado buat pengantin Baru, Calon Ibu dan Ibu Hamil. Yogyakarta: Mitra Pustaka, 2009.

Mujahidin, Anwar. Antropologi Tafsir Indonesia; Analisis Kisah Ibrahim, Musa, dan Maryam dalam Tafsir Karya Mahmud Yunus, Hamka, dan M. Quraish Shihab. Ponorogo: STAIN Po Press, 2016.

———. “Epistemologi Islam, Kedudukan Wahyu Sebagi Sumber Ilmu.” Jurnal Ulumuna 17, no. 1 (2013).

———. “Paradigma Baru Mengenai Harta Studi Terhadap Tafsir Al-Mishbāh Karya M.Quraish Shihab.” Dialog: Jurnal Penelitian dan Kajian Keagamaan 70 (2010).

Mustafa, dan M.Quraish Shihab. Membumikan Kalam di Indonesia. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2010.

Mustafa, dan M.Quraisy Shihab. Tafsir Al-Mishbāh (Pesan, Kesan dan Keserasian Al-Qur’an). Jakarta: Lentera Hati, 2002.

Mustaqim, Abdul. Menjadi Orangtua Bijak: Solusi Kreatif Menangani Berbagai Masalah pada Anak. Bandung: PT Mizan Pustaka, 2005.

Nawawi, Hadari. Metode Penelitian Bidang Sosial. Diterjemahkan oleh Alwiyah Abdurrahman. Yogyakarta: Gadjah Mada University Press, 1993.

Rasyim, Armin Ibnu, dan Halimatus Sya’diyah. “Pendidikan Anak Pranatal Menurut Ajaran Islam.” Jurnal Aksioma Ad-Diniyah 1, no. 1 (2013): 54.

Rumini, Sri, dan Siti Sundari. Perkembangan Anak dan Remaja. Jakarta: PT. Rineka Cipta, 2004.

Shihab, M.Quraisy. “Tafsir Al-Misbah Vol. 12.” In Tafsir Al-Misbah. Jakarta: Lentera Hati, 2004.

———. “Tafsir Al-Misbah Vol. 2.” In Tafsir Al-Misbah. Jakarta: Lentera Hati, 2004.

———. “Tafsir Al-Misbah Vol. 9.” In Tafsir Al-Misbah. Jakarta: Lentera Hati, 2004.

Sudarto. Metode Penelitian Filsafat. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada, 1997.

Suwandi. Memahami Penelitian Kualitatif. Jakarta: Rineka Cipta, 2008.

Uhbiyati, Nur. Long Life Education Pendidikan Anak Sejak Dalam Kandungan Sampai Lansia. Semarang: Walisongo Press, 2009.

Za’im, Muhammad. “Pendidikan Anak dalam Pengembangan Kecerdasan IQ, EQ dan SQ (Studi Kitab Tuhfat Al-Mawdud Bi Ahkam Al-Mawlud Karya Ibnu Al-Qayyim Al-Jauziyah).” Muallimuna Jurnal Madrasah Ibtidaiyah 2, no. 1 (2016): 81.


Full Text: PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Editorial Office:

Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan (FTIK), Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Tulungagung
Jl. Mayor Sujadi Timur No. 46 Tulungagung, Phone (+62) 355 321513, Faximile (+62) 355 321656
e-mail: taallum@iain-tulungagung.ac.id  /  taallumftik@gmail.com
Website: http://ejournal.iain-tulungagung.ac.id/index.php/taalum

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jurnal Ta'allum indexed by:

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ta'allum: Jurnal Pendidikan Islam (p-ISSN: 2303-1891, e-ISSN: 2549-2926) by http://ejournal.iain-tulungagung.ac.id/index.php/taalum
is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License

Creative Commons License