Penggunaan Media Wordwall untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas X SMAN 1 Pademawu
pdf

Keywords

learning media, Wordwall, technology

Abstract

Indonesian language learning that keeps up with the times can be realized through the use of internet-based technology media. Technology-based media will maximize the targets of Indonesian language learning. Many learning platforms can be applied in learning Indonesian, some are paid and some are free. One of the applications that can be used in learning Indonesian is Wordwall. In this study, Wordwall is applied in Indonesian language learning on the material of observation report texts in high school. The subjects of this research are 10th-grade students at SMAN 1 Pademawu. This research is in the form of classroom action research. The research results show that the students' success rate in mastering observation report texts at the pre-cycle stage was 42.8%, at the cycle I stage was 64%, and at the cycle II stage was 85.7%. This indicates an increase in the graph of students' mastery of observation report text material after using Wordwall as a learning medium. There are still several obstacles in the use of that media, namely network issues and students' concentration not yet improving to the maximum.

https://doi.org/10.21274/jpbsi.2024.4.1.47-55
pdf

References

Anggito, A. & Setiawan, J. 2018. Metodologi Penelitian Kualitatif. (Jawa Barat: CV Jejak)

Fadhillah, L. (2022). Penggunaan Aplikasi Wordwall untuk Meningkatkan Hasil Belajar Materi Sistem Hukum dan Peradilan di Indonesia. Pijar : Jurnal Penelitian Bidang Pendidikan dan Pembelajaran, 2(1), 22–28. https://doi.org/10.56393/pijar.v2i1.1127

Flantika, F. R. Wasil, M., dkk. 2022 Metodologi Penelitian Kualitatif. (Sumatera Barat: PT Global Eksekutif Teknologi)

Launin, S. W., Nugroho, W., & Setiawan, A. (2022). Pengaruh Media Game Online Wordwall untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Kelas IV. JUPEIS : Jurnal Pendidikan dan Ilmu Sosial, 1(3), 216–223. https://doi.org/10.55784/jupeis.vol1.iss3.176

Maghfiroh, K. 2018. Penggunaan Media Word Wall untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika pada Siswa Kelas IV MI Roudlotul Huda, Jurnal Profesi Keguruan, 4(1)

Mahyudi, A. 2022. Penggunaan Media Wordwall dalam Meningkatkan Penguasaan Bahasa Baku Siswa di Sekolah Menengah Pertama, Ulil Albab: Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 1(6)

Mulyaningtyas, R. (2020). Media Pembelajaran Bahasa Indonesia. Jakarta: Alim’s Publishing.

Mulyaningtyas, R., Karrina, N. H., & Aminah, N. (2024). Pemanfaatan Media Raja Kelana dalam Pembelajaran BIPA. SANDIBASA II (Seminar Nasional Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia), 2(1), 242–252. https://ojs.mahadewa.ac.id/index.php/sandibasa/article/download/3723/2533

Prasetya, C. I., & Mulyaningtyas, R. (2021). Pengembangan Media Kelas Virtual Berbasis Blogspot dalam Pembelajaran Membaca Cerpen bagi Siswa Kelas IX. MARDIBASA: Jurnal Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia, 1(2), 346–367. https://doi.org/10.21274/jpbsi.2021.1.2.346-367

Redhamutia, R., Utami, S. R., Widayani, T. K., & Razanah, M. (2024). Penerapan Model NHT dengan Media Canva dalam Meningkatkan Pemahaman Informasi Teks LHO pada Siswa. 4, 1602–1612.

Turohmah, F. Mayori, E. & Sari, R. Y. 2020. Media Pembelajaran Wordwall dalam Meningkatkan Kemampuan Mengingat Kosa Kata Bahasa Arab, Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, 14(1).

Zulfa, L. A., & Mulyaningtyas, R. (2022). Bimbingan Teknis Penyusunan Penelitian Tindakan Kelas dan Publikasi Ilmiah bagi Guru MI Al Ishlah Tiudan. Abdimas Universal, 4(2), 191–197. https://doi.org/10.36277/abdimasuniversal.v4i2.178

Downloads

Download data is not yet available.