Media Podsimak Memanfaatkan Google Podcast dalam Pembelajaran Menyimak Siswa Kelas VIII SMP Islam Darussalam
PDF

Keywords

digital learning media, Google Podcast, listening skills, Podsimak

Abstract

Listening skills are one of the essential language competencies in learning Bahasa Indonesia. However, challenges still persist in delivering material that aligns with students' needs. Therefore, there is a need for innovative learning media to enhance listening skills. This study aims to describe the steps and stage of using Podsimak, an instructional innovation based on Google Podcast, as well as its impact on the listening skills of eighth-grade students at SMP Islam Darussalam. This research employed a descriptive qualitative approach, utilizing data collection techniques including participant observation and semi-structured interviews. The findings indicate that the learning process is carried out in three systematic stages: (1) pre-listening, (2) while-listening, and (3) post-listening. These stages are integrated into the use of the Podsimak application and show a positive effect on students' abilities to identify main ideas, extract detailed information, and summarize audio content. Thus, Podsimak can serve as an alternative digital learning medium that is contextual and aligned with 21st-century educational needs.

https://doi.org/10.21274/jpbsi.2025.5.1.69-80
PDF

References

Alfandie, A. I. N., Kartika, A., Aji, B. A., Wafi’Ar-Rasyid, R. F., Dwiana, V. S., Maulidiyah, W. S., & Muzakky, M. I. (2025). Pemanfaatan Ruang Podcast sebagai Sarana Pengembangan Keterampilan Komunikasi Siswa di Jenjang SMA. Proceedings Series of Educational Studies.

Ali, M. K., & Hasanah, A. (2024). Optimalisasi Media Podcast dalam Pembelajaran Jarak Jauh untuk Ekstrakurikuler Kelompok Ilmiah Remaja di SMA Negeri 1 Tambangan Kabupaten Mandailing Natal. HORIZON: Jurnal Multidisiplin Indonesia, 2 (2), 81-90.

Arsyad, A. (2020). Media Pembelajaran. Jakarta: Rajawali Pers.

Dewi, H. E. (2023). Pengajaran Bahasa Berbasis Tugas (Task-Based Language Teaching) Studi Kasus Guru Bahasa Inggris SMP. Jurnal Profesi Pendidikan, 2(1), 12-21.

Gagne, R. M., Wager, W. W., Golas, K. C., & Keller, J. M. (2021). Principle of Intructional Design (6thed.) Cengage Learning.

Gilster, P. (1997). Digital literacy. New York: Wiley Computer Pub.

Gunawan, W. H., Maspaitella, M., Rutumalessy, M., Sapulette, V., Parinussa, J. D., & Shaddiq, S. (2025). Podcast Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Indonesia dalam Kurikulum Merdeka: Meningkatkan Literasi dan Deep Learning. Edu Research, 6(1), 1490-1502.

Irmawati. (2022). Penggunaan Podcast BELAPER (Belajar Asik Tanpa Baper) sebagai Media Pembelajaran Keterampilan Menyimak Siswa Kelas IX SMPN 2 Sampang. Mardibasa: Jurnal Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia, 3(2), 93-100, https://doi.org/10.21274/jpbsi.2023.3.2.93-100

Masniati, A. (2024). Peran Media Sosial dalam Meningkatkan Pembelajaran Bahasa Inggris Kalangan Mahasiswa: Studi Kualitatif pada IAIN Ambon. EMPIRIS: Jurnal Sains, Teknologi dan Kesehatan, 1 (3), 129-136.

Muflihah, N. N., Shofyan, M. F., Fitriani, G. N., Vebriyanti, T., & Ertinawati, Y. (2025). Pemanfaatan Media Audiovisual untuk Meningkatkan Keberhasilan Menyimak dalam Pembelajaran Teks Iklan. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 4(01), 53-62.

Mulyaningtyas, R. (2020). Media Pembelajaran Bahasa Indonesia. Jakarta: Alim’s Publishing.

Novela, D., Suriani, A., & Nisa, S. (2024). Implementasi Pembelajaran Inovatif melalui Media Digital di Sekolah Dasar. Journal of Practice Learning and Educational Development, 4(2), 100-105.

Patricia, N., & Fitri, S. (2024). Keterampilan Menyimak dengan Menggunakan Media Podcast Siswa Kelas VIII SMP Negeri 16 Makassar. Indonesian Language Teaching & Literature Journal, 2(1), 70-77.

Prasetya, C. I. & Mulyaningtyas, R. (2021) Pengembangan Media Kelas Virtual Berbasis Blogspot dalam Pembelajaran Membaca Cerpen bagi Siswa Kelas IX. Mardibasa: Jurnal Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia, 1(2), 346-367, https://doi.org/10.21274/jpbsi.2021.1.2.346-367

Putu, K. P., Jampel, I. N., & Widiana, I. W. (2024). Media Audio Visual Berbasis Podcast untuk Meningkatkan Keterampilan Menyimak Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Journal of Innovation and Learning, 3(1), 94-104.

Ramadhani, J. S., Firmansyah, M. B., Wilujeng, I. T., Putri, N. N., & Nafisah, D. (2023). Pemanfaatan Podcast Spotify sebagai Media Pembelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Ilmu Pendidikan (JIP) STKIP Kusuma Negara, 14(2), 135-143.

Sitaresmi, D., & Ginting, D. (2022). Peningkatan Kemampuan Menyimak Melalui Metode Top-Down Bottom-Up Mahasiswa Universitas Ma Chung. Jurnal Pendidikan, 10(2), 176-186.

Tarigan, H. G. (2019). Menyimak sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa.

Ulfatin, N. (2022). Metode Penelitian Kualitatif di Bidang Pendidikan: Teori dan Aplikasinya. Media Nusa Creative (MNC Publishing).

Widana, I. N. A., Jayawangsa, I. G. A. R., & Putrayasa, I. B. (2024). Pembelajaran Keterampilan Berbahasa Bali Jenjang Sekolah Menengah Persfektif Tata Bahasa Transformasional-Generatif. Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti, 11(3), 637-650.

Downloads

Download data is not yet available.