Relevansi Semiotika Dan Uṣhūl Fiqh: Telaah Atas Hadis-Hadis Aḥkām
pdf

Keywords

langue
parole
tanda

How to Cite

Basayif, M. (2024). Relevansi Semiotika Dan Uṣhūl Fiqh: Telaah Atas Hadis-Hadis Aḥkām. Kontemplasi: Jurnal Ilmu-Ilmu Ushuluddin, 12(02), 217-242. https://doi.org/10.21274/kontem.2024.12.02.215-238

Abstract

Abstract

The integration of semiotics as a modern analytical tool into the classical Islamic sciences is often limited to the discourse of ‘ulūm al-Qur'ān and ’ulūm al-hadīs. The themes discussed are only dominated by ethical discussions. However, uṣhūl fiqh plays an important role in analysing naṣ that relate to the jurisprudential-practical dimension. This article is a literature review that seeks to explore the relevance between Ferdinand de Saussure's semiotics and classical uṣhūl fiqh theory. The focus is on examining hadīths that contain legal-formal laws (hadīś ahkām).  The question in this study is how the relevance between the two and how semiotics is implemented as a basis for the production of fiqh law (istinbāt al-ahkām). The main argument is that contemporary scientific paradigms do not necessarily contradict classical Islamic knowledge. However, differences in terminology and function are often considered as a gap between the two poles. The relevance of both appears especially in the concept of sign systems. This can be seen in how the uṣhūlīs assign new sign systems such as amr meaning obligatory and nahy meaning forbidden to naṣṣ. Integrating semiotics into uṣhūl fiqh will provide a new nuance in the treasury of Islamic knowledge.

Keywords: Ferdinand de Saussure semiotics, Uṣhūl Fiqh, hadith ahkām.

 

Abstrak

Usaha mengintegrasikan semiotika sebagai pisau analisis modern ke dalam khazanah ilmu keislaman klasik kerap kali hanya berkutat pada diskursus ‘ulūm al-Qur’ān dan ‘ulūm al-hadīs. Tema yang dibicarakan pun hanya didominasi diskusi tataran dalam etis. Padahal selain keduanya, terdapat pula uṣhūl fiqh yang berperan penting dalam menganalisa naṣṣ yang berkaitan dengan dimensi yurisprudis–praksis. Artikel ini adalah kajian pustaka yang berusaha menelusuri relevansi antara semiotika Ferdinand de Saussure dengan teori uṣhūl fiqh klasik. Fokusnya adalah meneliti hadis-hadis yang bermuatan hukum legal-formal (hadīś ahkām).  Pertanyaan dalam penelitian ini adalah bagaimana relevansi antara keduanya dan bagaimana semiotika diimplementasikan sebagai basis produksi hukum fikih (istinbāt al-ahkām). Argumen utamanya adalah bahwa tidak selamanya paradigma keilmuan kontemporer bertentangan dengan khazanah ilmu keislaman klasik. Hanya saja, perbedaan terminologi dan fungsi kerap kali dianggap sebagai jurang pemisah antara dua kutub tersebut. Relevansi keduanya nampak terutama dalam konsep sistem tanda. Hal ini bisa dilihat dari bagaimana para uṣhūlī memberikan sistem tanda baru seperti amr bermakna wajib dan nahy bermakna haram ke dalam naṣṣ. Mengintegrasikan semiotika ke dalam uṣhūl fiqh akan memberikan nuansa baru dalam khazanah ilmu Keislaman.

https://doi.org/10.21274/kontem.2024.12.02.215-238
pdf

References

Abidin, Z. (2016). Asas-Asas Linguistik Umum. Tangerang: Pustaka Mandiri.
Afwadzi, B. (2017). Melacak Argumentasi Penggunaan Semiotika Dalam Memahami Hadis Nabi. Jurnal Studi Ilmu-Ilmu Al-Qur’an Dan Hadis, 16(2), 287. https://doi.org/10.14421/qh.2015.1602-08
Afwadzi, B. (2020). Tinjauan Semiotika Atas Pemahaman Hadith Dalam Kitab Fath Albari Karya Ibn Hajar Al‘Asqalani. Al-A’raf : Jurnal Pemikiran Islam Dan Filsafat, 17(1), 97–138. https://doi.org/10.22515/ajpif.v17i1.1935
Al-Asqālani, I. Ḥajar. (1424). Bulūgh al-Marām. Riyāḍh: Dār al-Falq.
Al-Ḥasanī, Ḥāris Alī. (2016). Muntaqā al-Alfāẓ bi Taqrīb ‘Ulūm al-Ḥadīs li al-Huffāẓ. Damaskus: Dār al-Bayān.
Al-Sakhāwī, S. (1426). Fatḥ al-Mughīs bi Syarh Alfiyyah al-Hadīś. Riyāḍh: Dār al-Minhāj.
Al-Ṣan’āni, M. bin I. (n.d.). Subul al-Salām. Kairo: Dār al-Ḥadīṣ.
Al-Ṭaḥḥān, M. (2010). Taysīr al-Muṣṭalaḥ al-Hadīś. Riyāḍh: Maktabah al-Ma’ārif.
Al-Zuhaili, W. (1986a). Fiqh al-Islām wa Adillatuhū. Damaskus: Dār al-Fikr.
Al-Zuhaili, W. (1986b). Uṣhūl al-Fiqh al-Islāmī (1st ed.). Damaskus: Dār al-Fikr.
Al-Zuhaili, W. (1999). al-Wajīz fī Uṣhūl al-Fiqh (1st ed.). Damaskus: Dār al-Fikr.
Amirudin, A., & Maisarah, M. M. (2020). Karakteristik Kajian Islam Kontemporer: Dialektika Barat dan Timur. Eduprof : Islamic Education Journal, 2(1), 18–38. https://doi.org/10.47453/eduprof.v2i1.29
Aryani, D. (2019). Semiotika Surat al-Mu’awwiźatayn Analisis Struktural Ferdinand de Saussure. UIN Syarif Hidayatullah.
Athief, F. H. N. (2019). Sejarah Munculnya Disiplin Ilmu dalam Islam. Islamika : Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman, 19(02), 1–15. https://doi.org/10.32939/islamika.v19i02.386
Barthes, R. (2017). Elemen-Elemen Semiologi (1st ed.). Yogyakarta: BASABASI. Retrieved from https://books.google.co.id/books?id=h1lFEAAAQBAJ
Budi, S. (2022). Menakar Ulang Hermenuetika Al-Quran: Kritik Atas Pemikiran Muhammad Arkoun. Substantia: Jurnal Ilmu-Ilmu Ushuluddin, 24(1), 16. https://doi.org/10.22373/substantia.v24i1.12127
Budiman, K. (2011). Semiotika Visual: Konsep, Isu, dan Problem Ikonitas. Yogyakarta: Jalasutra.
Chaer, A. (1994). Linguistik Umum. Jakarta: Rineka Cipta.
de Saussure, F. (2016). Pengantar Linguistik Umum (Rahayu. S. Hidayat, Ed.). Yogyakarta: Gadjah Mada University Press.
Deal, W. E., & Beal, T. K. (2004). Theory For Religious Studies. In Routledge (1st ed.). New York: Routledge. https://doi.org/LK - https://worldcat.org/title/249435131
Fadhliyah, Z. (2021). Semiotika Ferdinand de Saussure sebagai Metode Penafsiran al-Qur’an: Kajian Teoritis. Al-Afkar, 4(1), 109–122. Retrieved from https://al-afkar.com/index.php/Afkar_Journal/issue/view/4
Godel, R. (1984). F. de Saussure’s Theory of Language. Cahiers Ferdinand de Saussure, (38), 83–97. Retrieved from http://www.jstor.org/stable/27758314
Gufron, I. A. (2019). Santri dan Nasionalisme. Islamic Insights Journal, 1(1), 41–45. https://doi.org/10.21776/ub.iij.2019.001.01.4
Haitomi, F. (2020). Menimbang Hermeneutika Sebagai Mitra Tafsir. Nun: Jurnal Studi Alquran Dan Tafsir Di Nusantara, 5(2), 45–69. https://doi.org/10.32495/nun.v5i2.90
Hendro, E. P. (2020). Simbol: Arti, Fungsi, dan Implikasi Metodologisnya. Jurnal Ilmiah Kajian Antropologi, 3(2), 158–165. Retrieved from https://ejournal.undip.ac.id/index.php/endogami/article/download/30640/17351
Hidayat, A. A. (2006). Filsafat Bahasa: Mengungkap hakikat bahasa, makna dan Tanda. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Hidayat, K. (2016). Memahami Bahasa Agama: Sebuah Kajian Hermeneutik. Jakarta: Paramadina.
Ḥitou, Ḥasan. (2020). al-Wajīz fī Uṣhūl al-Tasyrī’ al-Islāmī (1st ed.). Beirut: Mu’assasah al-Risālah.
Indriyanti, A. N. (2020). Refleksi Semiotika Ferdinand Saussure dalam Memahami Ayat-Ayat Sains. Prosiding Konferensi Integrasi Interkoneksi Islam Dan Sains, 2, 149–154. Retrieved from http://sunankalijaga.org/prosiding/index.php/kiiis/article/view/394
Kaelan. (2009). Filsafat Bahasa, Semiotika dan Hermeneutika. Yogyakarta: Paradigma.
Kasim, M. Y., & Haddade, H. (2022). Understanding Text and Context for Productive Reading: an Analysis of Abu Zaid’s Hermeneutics of the Qur’an. ADDIN, 15(2), 153. https://doi.org/10.21043/addin.v15i2.10765
Katz, J. T. (2015). SAUSSURE AT PLAY AND HIS STRUCTURALIST AND POST-STRUCTURALIST INTERPRETERS. Cahiers Ferdinand de Saussure, (68), 113–132. Retrieved from http://www.jstor.org/stable/24915432
Kridalaksana, H. (2005). Mongin-Ferdinand de Saussure; Peletak Dasar Strukturalisme dan Linguistik Modern. Jakarta: Yayasan Obor Indonesia.
Lāsyīn, M. S. (2002). Fatḥ al-Mun’im bi Syarḥ Ṣaḥīḥ al-Muslim. Kairo: Dār al-Syurūq.
Malik, R. K. (2019). Hermeneutika Al-Qur’an dan Debat Tafsir Modern: Implementasinya dengan Masa Kini. AT-TURAS: Jurnal Studi Keislaman, 6(1), 56–76. https://doi.org/10.33650/at-turas.v6i1.583
Manshur, F. M. (2019). KAJIAN TEORI FORMALISME DAN STRUKTURALISME. SASDAYA: Gadjah Mada Journal of Humanities, 3(1), 79. https://doi.org/10.22146/sasdayajournal.43888
Maskuri. (2019). NILAI PENDIDIKAN SOSIAL PADA SURAT AL-NĀS DALAM TAFSĪR AL-MISBĀH (KAJIAN SEMIOTIKA DE SAUSSURE). IAIN Purwokerto.
Muzakki, A. (2017). Kontribusi Semiotika dalam Memahami Bahasa Agama. Malang: UIN Malang.
Piliang, Y. A. (2012). Semiotika dan Hipersemiotika: Kode, Gaya, dan Matinya Makna. Bandung: Matahari.
Ramadhan, R. B. (2020). Pro-Kontra Penggunaan Metodologi Hermeneutik dalam Penafsiran Al-Qur’an. Aqwal Journal of Qur’an and Hadis Studies, 1(2), 29–37.
Romdhoni, A. (2016). Semiotik Metodologi Penelitian. Depok: Literatur Nusantara.
Sari, M. (2020). Analisis Sintagmatik dan Paradigmatik Ferdinand Dessausure Pada Qs. Al-Duha. MAGHZA: Jurnal Ilmu Al-Qur’an Dan Tafsir, 5(1), 74–86. https://doi.org/10.24090/maghza.v5i1.3991
Sebeok, T. A. (2001). Signs: An Introduction to Semiotics. Toronto: University of Toronto Press. Retrieved from https://books.google.co.id/books?id=pCbFvfHFitYC
Sobur, A. (2012). Analisis Teks Media: Suatu Pengantar untut Analisis Wacana, Analisis Semiotik, dan Analisis Framing. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Sutikno, S. (2022). Islam Dalam Globalisasi. Madinah: Jurnal Studi Islam, 9(2), 298–311. https://doi.org/10.58518/madinah.v9i2.1447
Sya’dyya, D. T. H. (2020). Simbol Pukulan Pada Lafadz Dharbah dalam Hadis Riwayat Muslim Nomor Indeks. 2240 (Analisis Teori Semiotika Charles Sander Pierce). Al-Mufassir, 2(2), 115–127. https://doi.org/10.32534/amf.v2i2.1633
Tihul, I. (2019). Penelitian Struktural Semiotik Sebagai Alternatif Kajian Al-Qur’an. Jurnal Alasma: Media Informasi Dan Komunikasi Ilmiah, 1(2), 225–236.
Ummu Hani Assyifa, & Mirwan Akhmad Taufiq. (2021). Synchronic and Diacronic Analysis of the Word Zauj in the Al-Qur’an/ Analisis Sinkronik dan Diakronik Kata Zauj Dalam Al-Qur’an. Journal of Arabic Language Studies and Teaching, 1(1), 59–74. https://doi.org/10.15642/jalsat.2021.1.1.59-74
Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Downloads

Download data is not yet available.